Regulamin

REGULAMIN SPECJALISTYCZNEGO CENTRUM STOMATOLOGICZNEGO DENS

Podstawy prawne funkcjonowania

§ 1

Specjalistyczne Centrum Stomatologiczne DENS (zwane dalej w skrócie DENS) o numerze NIP 8940040324, działa na podstawie obowiązujących aktów prawnych, w tym w szczególności:

  • Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2021 r. poz. 711 ze zm.) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy,
  • Ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2020 r. poz. 849 ze zm.),
  • Innych obowiązujących przepisów prawa dotyczących działalności medycznej.

Postanowienia ogólne

§ 2

Niniejszy regulamin określa:

  • Cele i zadania DENS,
  • Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych,
  • Warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi,
  • Prawa i obowiązki Pacjenta,
  • Zasady udzielania świadczeń stomatologicznych,
  • Warunki gwarancji i reklamacji,
  • Zasady dotyczące dokumentacji medycznej,
  • Wysokość opłat za udostępnianie dokumentacji medycznej.

Regulamin obowiązuje:

  • Wszystkie osoby związane umowami z DENS, niezależnie od formy zatrudnienia,
  • Wszystkie osoby przebywające na stażach lub odbywające praktyki,
  • Pacjentów i osoby towarzyszące.

DENS jest podmiotem leczniczym przyjmującym Pacjentów w trzech lokalizacjach we Wrocławiu:

  • ul. Łaciarska 5/1F – 150 m od Rynku, tel. +48 344 78 33,
  • ul. Gwarecka 2 – Osiedle Kozanów, tel. +48 373 94 22,
  • Bulwar Ikara 28 – Osiedle Kosmonautów, tel. +48 352 10 43.

Cele i zadania

§ 3

Podstawowym celem DENS jest udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu stomatologii oraz realizacja zadań dydaktycznych.

Do podstawowych zadań DENS należy:

  • Udzielanie odpłatnych świadczeń medycznych z zakresu stomatologii dla Pacjentów,
  • Specjalizacja w nowoczesnej protetyce, implantologii, implantoprotetyce, chirurgii stomatologicznej, stomatologii estetycznej, leczeniu skomplikowanych przypadków endodontycznych pod mikroskopem oraz ortodoncji,
  • Przygotowywanie lekarzy dentystów do wykonywania zawodu medycznego w ramach staży podyplomowych oraz asystentek i higienistek w ramach obowiązujących praktyk,
  • Współpraca z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, kształcącymi i doskonalącymi kadry medyczne oraz organizacjami krajowymi i międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności DENS,
  • Organizowanie i prowadzenie oświaty zdrowotnej w reprezentowanej specjalności.

Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych

§ 4

DENS organizuje świadczenia zdrowotne z zakresu leczenia stomatologicznego w sposób zapewniający Pacjentom najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.

Świadczymy usługi stomatologiczne na zasadach pełnej odpłatności. Za wykonane świadczenia zdrowotne pobieramy opłatę po każdej wizycie, zgodnie z obowiązującym cennikiem.

Honorujemy płatności kartą i gotówką. Płatność przelewem musi być potwierdzona poprzez przesłanie potwierdzenia przelewu na adres e-mail dens@dens.wroclaw.pl, najpóźniej 7 dni przed planowanym terminem wizyty lub zabiegu.

Nie udzielamy konsultacji ani wycen przez telefon ani w innym miejscu, tylko bezpośrednio przy fotelu dentystycznym w naszych gabinetach.

Nie przyjmujemy Pacjentów w godzinach nocnych ani w niedziele i święta. Możemy ustalić inny, dogodny dla Pacjenta termin wizyty po uprzedniej konsultacji w gabinecie.

W nagłych przypadkach prosimy o bezpośredni kontakt poprzez wysłanie e-maila na adres dens@dens.wroclaw.pl.

Zabiegi z zakresu stomatologii zachowawczej przeprowadzamy po wyrażeniu ustnej zgody na leczenie. Za dowód wyrażenia zgody w takim przypadku uważamy poddanie się przez Pacjenta omówionemu leczeniu.

Przed przystąpieniem do zabiegu implantacji, wybielania, leczenia kanałowego zębów i zabiegów chirurgicznych prosimy Pacjenta o wyrażenie pisemnej zgody na zabieg.

Odmowę poddania się leczeniu, w razie gdy stwierdzimy niezwłoczną jego potrzebę, odnotowujemy w karcie, a Pacjent potwierdza ją czytelnym podpisem.

W przypadku leczenia protetycznego, implantologicznego i ortodontycznego, po akceptacji kosztorysu i planu leczenia, Pacjent zobowiązany jest do wpłacenia 50% całkowitej wartości ustalonych zabiegów w ciągu 7 dni od ustalenia terminu zabiegu. Pozostałą część należności Pacjent wpłaca przed wizytą, podczas której montujemy aparat ortodontyczny, oddajemy gotową pracę protetyczną lub wykonujemy wcześniej zaplanowany zabieg chirurgiczny, w tym implantacje.

Rejestracja Pacjentów odbywa się zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, bądź osoby trzecie), jak i telefonicznie, z wyznaczeniem dnia i godziny realizacji świadczenia zdrowotnego oraz z wykorzystaniem narzędzi online.

Pacjentów umawiamy na określone godziny. W celu zapewnienia odpowiedniej ilości czasu na wykonanie zabiegu i uniknięcie ewentualnych opóźnień, prosimy o orientacyjne określenie potrzeb leczniczych podczas rezerwacji wizyty. Na kolejnych wizytach o czasie potrzebnym na wykonanie zabiegu decyduje wyłącznie lekarz.

Staramy się robić wszystko, aby nie było opóźnień w przyjmowaniu Pacjentów. Niestety, czasami występują nieprzewidziane, niezależne od nas sytuacje i niektóre zabiegi przedłużają się. Dlatego prosimy Państwa o wyrozumiałość dla kilkunastominutowych opóźnień i przygotowanie sobie odpowiedniej rezerwy czasowej na wizytę. W miarę możliwości powiadamiamy Pacjentów telefonicznie lub SMS-em o ewentualnych opóźnieniach.

Spóźnienia na wizytę

  • Spóźnienia na wizytę 15 minut i więcej traktujemy jako rezygnację z wizyty. Po tym czasie przyjmujemy kolejnego zapisanego Pacjenta.
  • Istnieje możliwość przyjęcia spóźnionej osoby, ale wówczas zakres wizyty ulega zmianie.

Dla Państwa wygody wszystkie wizyty w naszych gabinetach potwierdzamy telefonicznie, poprzez SMS lub z poziomu aplikacji Pacjenta. W razie niepowodzenia w nawiązaniu kontaktu drogą telefoniczną, wysyłamy wiadomość SMS. Brak potwierdzenia takiej wiadomości w terminie do 6 godzin traktujemy jako odwołanie wizyty i zapisujemy na to miejsce Pacjenta z listy rezerwowej.

Rezerwowanie wizyt

  • W przypadku gdy Pacjent chce zarezerwować jedną lub kilka wizyt dwugodzinnych lub ustalić kilka terminów z wyprzedzeniem dwu- lub czterotygodniowym, czynimy to po wpłynięciu na konto DENS zadatku na poczet wizyt – min. 200 zł na każdą godzinę. Zadatek ten rozliczamy na ostatniej z zarezerwowanych wizyt.
  • W tytule przelewu prosimy o wpisanie imienia i nazwiska Pacjenta.

Dane do przelewu:

Bank Credit Agricole DENS

Numer IBAN: PL 35 1940 1076 3003 5465 0000 0000

Kod SWIFT banku: AGRIPLPRXXX

Odwoływanie wizyt

Prosimy o przemyślane rezerwowanie wizyt. Rezerwacja terminu stanowi wiążącą umowę pomiędzy lekarzem dentystą a Pacjentem. Zarezerwowany termin zabiegu/wizyty oznacza pełne przygotowanie stanowiska zabiegowego i gotowość zespołu do podjęcia planowanych czynności leczniczych. Oznacza to, że niezależnie czy zabieg się odbędzie czy nie, z naszej strony zostały zaangażowane środki finansowe i osobowe.

W przypadku gdy Pacjent:

  • Dwukrotnie zmieni termin wizyty,
  • Jeden raz, mimo potwierdzenia, nie zgłosi się na wizytę,
  • Dwukrotnie spóźni się 15 minut i więcej,
  • Kolejny termin wizyty ustalimy dopiero po wniesieniu przedpłaty na kolejną wizytę w kwocie min. 200 zł na każdą zarezerwowaną godzinę.

Można ją wpłacić w jednym z naszych gabinetów lub na nasze konto:

Bank Credit Agricole DENS

Numer IBAN: PL 35 1940 1076 3003 5465 0000 0000

Kod SWIFT banku: AGRIPLPRXXX

Potwierdzenie przelewu należy dostarczyć osobiście lub przesłać na adres e-mail dens@dens.wroclaw.pl.

Kwota ta będzie rozliczona przy wizycie kończącej leczenie lub przepadnie przy następnej nieobecności.

W przypadku, gdy zaistnieje niezależna od DENS konieczność przełożenia lub odwołania wizyty Pacjenta, nie ponosimy odpowiedzialności za zaistniałą sytuację.

Pierwsza wizyta

  • Na pierwszej wizycie prosimy Pacjenta o okazanie dowodu tożsamości oraz o wypełnienie formularza dotyczącego stanu zdrowia, przyjmowanych leków oraz danych kontaktowych.
  • Informacja o współistniejących chorobach umożliwia prawidłową diagnostykę i pozwala na uniknięcie powikłań w trakcie leczenia. Prosimy pamiętać o obowiązku uaktualniania informacji na temat stanu swojego zdrowia przy kolejnych wizytach.
  • W przypadku gdy Pacjent podaje niepełne lub nieprawdziwe dane dotyczące jego zdrowia, nie ponosimy odpowiedzialności za jakiekolwiek następstwa wynikające z takiego zatajenia.
  • Pacjent pierwszorazowy proszony jest o przybycie co najmniej 15 minut przed planowaną godziną wizyty w celu uzupełnienia wymaganych dokumentów, w tym formularzy dotyczących stanu zdrowia oraz niezbędnych zgód na leczenie. Brak wypełnionych dokumentów lub wymaganych zgód może skutkować przesunięciem lub odmową wykonania usługi.

Nie możemy przyjąć Pacjenta, który nie chce wypełnić niezbędnych dokumentów, podpisać zgody na omówiony zabieg lub okazać dowodu tożsamości.

Odmowa leczenia

  • Możemy odmówić leczenia Pacjentowi, który w sposób rażący narusza porządek lub proces udzielania świadczeń, nie przestrzega terminów wizyt, często je odwołuje lub na nie nie przychodzi, zachowuje się niegrzecznie i arogancko, a zaprzestanie leczenia nie powoduje bezpośredniego niebezpieczeństwa dla jego zdrowia lub zdrowia innych osób.

Pacjent rezygnujący z leczenia w DENS

  • Jeżeli Pacjent chce zrezygnować z kontynuacji leczenia w naszym centrum, jest informowany przez lekarza o możliwych następstwach zaniechania leczenia. Pacjent składa pisemne oświadczenie o tym fakcie. W przypadku braku takiego oświadczenia lekarz sporządza notatkę w historii choroby.
  • Wypisany Pacjent ma prawo do otrzymania: Karty informacyjnej, która ma zawierać dane identyfikacyjne Pacjenta i lekarza, rozpoznanie choroby w języku polskim, zastosowane leczenie oraz wyniki badań diagnostycznych i konsultacyjnych.

Warunki współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi

§ 5

  • Lekarze udzielający świadczeń zdrowotnych w DENS w razie potrzeby kierują leczonych Pacjentów na wymagane badania radiologiczne, laboratoryjne oraz konsultacje lekarskie w innych specjalnościach.
  • Pacjenci dorośli i nieletni zgłaszający się na leczenie w DENS nie muszą posiadać skierowań, mogą jednak posiadać skierowanie od innego lekarza.
  • Współpracujemy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, kształcącymi i doskonalącymi kadry medyczne oraz organizacjami krajowymi i międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności DENS.

Prawa i obowiązki Pacjenta

§ 6

W czasie korzystania ze świadczeń medycznych w DENS Pacjent ma prawo do:

  • Poszanowania godności oraz uprzejmego traktowania przez personel medyczny,
  • Świadczenia usług zdrowotnych przez personel o odpowiednich kwalifikacjach, zgodnie z wymaganiami wiedzy medycznej,
  • Rzetelnej informacji o stanie zdrowia, proponowanych metodach leczenia i rokowaniu,
  • Wyrażenia zgody albo jej odmowy na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych,
  • Wglądu w dokumentację medyczną dotyczącą jego leczenia oraz uzyskiwania wyciągów, odpisów lub kopii dokumentacji medycznej osobiście lub przez upoważnioną przez siebie osobę,
  • Poszanowania intymności i godności osobistej podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.

Do obowiązków Pacjenta należy:

  • Przestrzeganie regulaminu,
  • Przestrzeganie zaleceń lekarzy i personelu medycznego, szczególnie w zakresie postępowania przedzabiegowego i pozabiegowego; w przypadku nieprzestrzegania zaleceń i wskazań Pacjent ponosi wszelkie ryzyko z tym związane,
  • Posiadanie ważnego dokumentu tożsamości,
  • Uiszczanie opłat za wykonane usługi zgodnie z obowiązującym cennikiem,
  • Przestrzeganie higieny osobistej oraz zasad bezpieczeństwa i przepisów przeciwpożarowych,
  • Niepalenie tytoniu oraz niespożywanie alkoholu przed wizytą oraz na terenie kliniki,
  • Niezaśmiecanie ani zanieczyszczanie pomieszczeń DENS ani terenów wokół.

Pacjent, którego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych, ma prawo do zgłaszania pisemnej lub ustnej skargi do Dyrektora Zarządzającego.

Podpisanie przez Pacjenta zgody na leczenie rozumiane jest jako pełne zaakceptowanie warunków niniejszego regulaminu oraz zapoznanie się i zaakceptowanie cennika leczenia.

Gwarancja i reklamacja

§ 7

  • W trosce o Państwa zdrowie zabiegi wykonujemy z najwyższą starannością, z zastosowaniem nowoczesnych materiałów i urządzeń oraz przestrzegając zalecanych norm sanitarno-epidemiologicznych.
  • Udzielamy 5-letniej gwarancji na wykonane w gabinecie wypełnienia („plomby”) w zębach stałych, uzupełnienia protetyczne ruchome oraz 10-letniej na zabiegi implantacji i 5-letniej na implantoprotetykę.
  • Jeżeli w okresie gwarancji wypełnienie w zębie lub uzupełnienie protetyczne ulegnie deformacji, zmieni kolor lub swoje właściwości, wówczas w możliwie najkrótszym czasie od zgłoszenia zostanie nieodpłatnie naprawione lub wymienione na nowe.
  • W przypadku zębów mlecznych gwarancji na wypełnienia udzielamy na okres 6 miesięcy.

Warunkiem gwarancji jest:

  • Przeprowadzanie regularnych wizyt kontrolnych (pierwsza wizyta po 3 miesiącach od zakończenia leczenia, a kolejne co 6 miesięcy), podczas których wykonywane będą konieczne, odpłatne zabiegi podtrzymujące efekty leczenia (skaling, fluoryzacja itp.),
  • W przypadku uzupełnień protetycznych – uzupełnienie braków w obu łukach zębowych,
  • W przypadku protez natychmiastowych – podścielenie lub wymiana w terminach ustalonych w planie leczenia,
  • Wykonanie raz na 2 lata zdjęcia panoramicznego RTG, w przypadku implantów 2 razy w roku,
  • Regularne leczenie zębów próchnicowych,
  • W przypadku rezygnacji w trakcie przygotowywania lub bezpośrednio po wykonaniu pracy protetycznej, wpłacona na nią kwota jest bezzwrotna.

Gwarancja nie obejmuje:

  • Prac tymczasowych (korony, mosty, licówki, protezy),
  • Protez natychmiast osadzonych bezpośrednio po usunięciu zębów, wymagających po czasie wskazanym przez lekarza podścielenia lub wymiany na nową,
  • Prac, przy wykonaniu których Pacjent został poinformowany o ograniczonej gwarancji lub jej braku, a które zostały wykonane na wyraźne życzenie Pacjenta,
  • Jeśli bezpośrednio po wypełnieniu zęba okazuje się konieczne przeprowadzenie leczenia kanałowego – wtedy wypełnienie wykonane jest w ramach gwarancji, natomiast Pacjent ponosi koszt leczenia kanałowego,
  • Złamań koron zębów pomiędzy wizytami trwającego leczenia endodontycznego,
  • Złamania korony zęba po leczeniu kanałowym, jeżeli nie została ona odbudowana w ciągu 2 tygodni od zakończonego leczenia endodontycznego,
  • Uszkodzeń powstałych w wyniku naturalnego zaniku kości i zmian w przyzębiu,
  • Stanów zapalnych zębodołu po ekstrakcji zęba.

Reklamacja nie jest uwzględniana w przypadku, gdy Pacjent:

  • Przerwał zaplanowane leczenie,
  • Nie stosuje się do zaleceń lekarza dotyczących higieny jamy ustnej i protez ruchomych,
  • Nie zgłasza się na wizyty kontrolne wyznaczone po zakończeniu leczenia (co 6 miesięcy, a u Pacjentów z chorobami przyzębia co 4 miesiące),
  • Użytkuje lub przechowuje ruchome uzupełnienia protetyczne niezgodnie z zaleceniami lekarza,
  • Samodzielnie dokonuje korekt, przeróbek, napraw uzupełnienia protetycznego,
  • Uległ wypadkowi, w wyniku którego doszło do uszkodzenia uzupełnień,
  • Cierpi na bruksizm (zgrzytanie zębami),
  • Ma postępujące zaniki kostne powodujące osiadanie uzupełnienia protetycznego,
  • Uszkodził protezę poza jamą ustną,
  • Na jego prośbę wykonano alternatywny, a nie optymalny plan leczenia,
  • Uniemożliwił przeprowadzenie zaplanowanego leczenia w całości,
  • Nie zgłasza się na wizyty kontrolne po leczeniu kanałowym według zaleceń Polskiego Towarzystwa Endodontycznego (3 miesiące, 6 miesięcy, raz do roku przez okres 5 lat),
  • Pali tytoń lub przeszedł chemio- lub radioterapię choroby nowotworowej – w przypadku implantów i zabiegów regeneracyjnych kości,
  • Zataił przed lekarzem istotne informacje o stanie zdrowia, obecnych lub przebytych chorobach i przyjmowanych lekach.

Powikłania

Przed zaplanowaniem leczenia stomatologicznego musicie Państwo być świadomi, że mimo najwyższej naszej staranności czasami w trakcie leczenia dochodzi do powikłań, takich jak:

  • Ból leczonego zęba lub otaczających tkanek miękkich,
  • Szczękościsk,
  • Pęknięcie, złamanie zęba,
  • Obrzęk, ropień, krwiak,
  • Krwawienie po zabiegu chirurgicznym,
  • Podwyższona temperatura ciała, złe samopoczucie,
  • Reakcja alergiczna na zastosowane leki,
  • Zaostrzenie współistniejących schorzeń,
  • Nadwrażliwość po wybielaniu,
  • Nadwrażliwość po leczeniu.

Powikłania te nie są podstawą do reklamacji.

Wystąpienie powikłań może spowodować u Pacjenta między innymi:

  • Dyskomfort i stres spowodowany bólem,
  • Konieczność przyjmowania leków mających znaczenie u kierowców i kobiet w ciąży,
  • Problemy natury estetycznej,
  • Problemy z jedzeniem i mówieniem,
  • Nieprzewidziane wcześniej leczenie kanałowe,
  • Nieplanowaną ekstrakcję zęba i leczenie protetyczne.

Chociaż większość z wymienionych powikłań występuje bardzo rzadko, a dolegliwości z nimi związane szybko mijają, prosimy Państwa o nieplanowanie wizyty tuż przed ważnymi wydarzeniami, takimi jak wyjazd na urlop czy rodzinna uroczystość.

Zasady dotyczące dokumentacji medycznej

§ 8

Dokumentację medyczną prowadzimy w formie papierowej i elektronicznej.

Na potrzeby jej prowadzenia jesteście Państwo zobowiązani do podania swoich danych osobowych oraz przedstawienia prawdziwych informacji odnośnie stanu zdrowia. Dane osobowe wykorzystane zostaną tylko na potrzeby leczenia i procesu rejestracji. Mogą zostać udostępnione tylko organom do tego upoważnionym w oparciu o ustawę o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

Zapewniamy ochronę danych zawartych w dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Dokumentacja medyczna jest udostępniana:

  • Pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez Pacjenta,
  • Podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych,
  • Organom władzy publicznej, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań,
  • Ministrowi zdrowia, sądom, prokuraturze, lekarzowi sądowemu i rzecznikowi odpowiedzialności zawodowej w związku z prowadzonym postępowaniem,
  • Organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
  • Zakładowi ubezpieczeń za zgodą Pacjenta.


Dokumentacja medyczna jest udostępniana tylko na podstawie wniosku złożonego na piśmie osobiście lub mailem:

  • Do wglądu w siedzibie DENS – ul. Łaciarska 5/1F,
  • Poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii,
  • Poprzez wydanie wersji elektronicznej.

Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej wynoszą:

  • Jedna strona wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 7 zł,
  • Jedna strona kopii dokumentacji medycznej – 0,70 zł,
  • Sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na elektronicznym nośniku danych – 10 zł.

Wysokość opłat ustalono z uwzględnieniem rzeczywistych kosztów ich udzielania.

Wyrażam zgodę na posiadanie mojego aktualnego adresu e-mail przez DENS, niezbędnego do wymiany informacji związanych z procesem leczenia.

Wyrażam zgodę na posiadanie mojego aktualnego numeru telefonu przez DENS, aby był wykorzystany w celu podniesienia komfortu i usprawnienia naszych wzajemnych kontaktów.

W DENS utrwalamy audiowizualnie przebieg każdej wizyty, na co Pacjent wyraża zgodę. Uzyskane tak nagranie chronione jest na zasadach określonych w RODO i nie może być wykorzystywane bez zgody Pacjenta poza sytuacjami wynikającymi z ustaw państwowych.

Termin udostępnienia dokumentacji medycznej:

  • Dokumentacja medyczna udostępniana jest na wniosek Pacjenta lub osoby upoważnionej w terminie nieprzekraczającym 14 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
  • W przypadkach wymagających uzupełnienia wniosku lub doprecyzowania zakresu dokumentacji, termin ten może ulec wydłużeniu, o czym pacjent lub osoba upoważniona zostanie poinformowana niezwłocznie.

Przepisy końcowe

§ 9

Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.

Pacjent odbywając wizytę w DENS potwierdza, że zapoznał się z treścią niniejszego regulaminu i akceptuje jego postanowienia.